W chorobie zwyrodnieniowej stawu kolanowego

Choroba zwyrodnieniowa stawu kolanowego objawia się bólem, sztywnością stawu i ograniczeniem jego ruchomości. Ponadto osłabieniu ulegają mięśnie otaczające staw kolanowy. Leczenie artrozy kolana polega na stosowaniu leków przeciwbólowych (m.in. preparatów działających miejscowo), fizykoterapii oraz utrzymaniu sprawności poprzez odpowiedni zestaw ćwiczeń i rodzaj aktywności fizycznej.
Udowodniono, że ruch jest niezbędnym elementem w leczeniu choroby zwyrodnieniowej stawów. Aby odżywić chrząstkę stawową kolana oraz przeciwdziałać sztywności stawu należy wykonywać naprzemienne ruchy zgięcia i wyprostu kolana w odciążeniu.
Taką formę aktywności zapewnia:
• jazda na rowerze
• pływanie czy
• spacery przy pomocy kijków nordic walking.

Ćwiczenie rozciągające uda i łydki

W leżeniu na plecach unieś wyprostowaną w kolanie nogę i oprzyj o ścianę. Dosuń pośladki do ściany i wytrzymaj w tej pozycji kilkadziesiąt sekund.

Ćwiczenie rozciągające uda i łydki

Pochyl się i oprzyj ręce o ścianę. Jedną nogę ustaw z przodu i zegnij swobodnie w kolanie, a drugą z tyłu i wykonaj pełny wyprost dociskając piętę do podłogi.

Rozciąganie ścięgna Achillesa

Usiądź na płaskim podłożu z nogami wyprostowanymi przed sobą. Zaczep ręcznik lub szalik za stopy i przyciągaj materiał do siebie, mając cały czas wyprostowane nogi w kolanach. Wytrzymaj 30 sekund po czym rozluźnij mięśnie.
Pamiętaj, żeby rozciąganie wykonywać delikatnie, ale często, np. 3 – 4 razy dziennie. Stosuj 10 – 20 sekundowe utrzymanie pozycji rozciągania i powtarzaj ją czterokrotnie.

Siadanie / wstawanie – ćwiczenia wzmacniające mięśnie ud

Usiądź na krześle a następnie wstań bez użycia rąk (nie podpieraj się krzesła) i ponownie usiądź. Ruch wykonuj powoli. Ćwiczenie powtarzaj przez 1 minutę.
Pamiętaj! Podczas wykonywania ćwiczenia kolana nie powinny przekraczać linii stóp.

Unoszenie nóg siedząc

Usiądź na brzegu stołu, krzesła lub twardego łóżka. Skrzyżuj wyprostowane nogi w kostkach i siłą tylko jednej nogi unoś tę leżącą na niej. Wytrzymaj 10 sekund, a następnie opuść obie nogi. Ćwiczenie powtórz 10 razy po czym zamień nogi.

Przysiady

Trzymając się stabilnego mebla (krzesła, stołu) wykonuj przysiady pamiętając, aby kolana nie wykraczały poza linię palców u stóp. Ćwiczenie wykonuj powoli i płynnie.

Na podstawie:

  • Fronczak J. (red.), Walcz i wygraj z bólem, Reader Digest, Warszawa 2012, s.57-63;
  • https://www.arthritisresearchuk.org/arthritis-information/exercises-to-manage-pain/knee-pain-exercises.aspx; data odsłony: 31.08.2018;
  • http://healthlifemedia.com/healthy/acl-post-surgery-rehab-exercise/; data odsłony: 31.08.2018;
  • http://hhma.org/healthcategory/physical-and-sports-medicine/; data odsłony: 31.08.2018;
  • https://lifehacker.com/this-7-minute-research-based-workout-exercises-your-wh-498676327; data odsłony: 31.08.2018;
  • http://zst-leszno.pl/zadbaj-o-kregoslup/; data odsłony: 31.08.2018.